Skip to content

Fuska i Wordfeud?

31 augusti, 2011


Rubriken på den här postningen är satt bara för att du som just försökt att Googla till dig hur du ska kunna fuska i Wordfeud skulle hamna här.

Jag ser nämligen på statistiken för min blogg att rätt många använder sökorden ”Wordfeud” och ”Fuska”. Vilket får mig ofelbart att misstänka att det finns de som vill hänga med i wordfeudtrenden men har svårt för att spela alfapet.
Jag säger det från början: Det finns inga genvägar, det är bara att träna upp färdigheterna. De är främst tre som man behöver öva på:

  1. Kunna bilda ord av bokstäverna X, Y & Z. Kolla i en ordbok och memorera dem.
  2. Utnyttja de poänggivande rutorna, som tripplar eller dubblar ordens eller bokstävernas värde.
  3. Slutligen, bygg upp ett ett brett ordförråd så du kan skapa ordflätor som går in i varandra.

Personligen tycker jag inte man ska behöva fuska men det kan förstås alltid behövas lite hjälp. Och det finns en app som kanske kan hjälpa till beroende på vilka bokstäver du fått och vad som redan ligger på spelplanen.

Svenska Ord

är en korsordslösnings-app som, kostar 7 kr och som föreslår användbara ord ur en ordlista på 400 000 ord. Man skriver helt enkelt in de bokstäver man sitter med eller de som finns på spelplanen och för de rutor som är tomma trycker man mellanslag

Men försök att och börja spela Wordfeud utan att fuska. Du kommer att lära dig, du kommer att utveckla ett större ordförråd. Du kommer få en välbehövlig hjärngympa och känna flera tillfällen av stolthet när du lagt långa poänggivande ord helt själv utifrån din egen kunskap.

Lycka till!
/T

PS: läs gärna även uppföljningen på denna bloggpost här:

3 kommentarer leave one →
  1. Stellan permalink
    21 september, 2011 06:29

    Finns även en app till Android som heter Swedish Word Finder. Personligen tycker jag inte att det är fusk om man använder ett sånt program i knepiga situationer. Förhoppningsvis så utvecklar man sina färdigheter lite och slipper använda det så mycket i framtiden.

  2. Kristina Henrichsson permalink
    14 oktober, 2011 08:32

    Swedish Word Finder togs väl ner vad jag minns? Nån rättstvist eller nåt…Tycker det känns som att alla fuskar på WordFeud just nu… själv kör jag wordscorer.com som fungerar bättre.
    Men å andra sidan, vad är meningen med att fuska…?

    Jag är väl en dålig förlorare helt enkelt :P

Trackbacks

  1. Fuska i wordfeud del 2 « Den Appsoluta Bloggen

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 812 andra följare

